Kompasset vores klubblad2023-01-26T20:33:22+01:00

2204, 2024

Bahamas rejseartikel del 2 af Asger Krogh Bønding

By |april 22nd, 2024|Categories: Blogindlaeg|0 Comments

Elbow cay Da vi skulle ind i naturhavnen i Elbow Cay, skulle vi bruge tidevandet til at komme ind. Vi havde ligget udenfor indsejlingen i et par timer for, at tidevandet skulle nå at komme ind. Da vi kom ind i havnen, bandt vi os på en mooringsbøje i den hyggeligste by. Vi lå lige ved siden af et kæmpe fyrtårn, det er lavet for at bådene ikke grundstøder. Kirken på øen ligger ud mod vandet, og oppe fra altret vil [...]

2603, 2024

Bahamas rejseartikel del 1 af Asger Krogh Bønding

By |marts 26th, 2024|Categories: Blogindlaeg|Kommentarer lukket til Bahamas rejseartikel del 1 af Asger Krogh Bønding

Vores tur på Bahamas er ved at være færdig, og vi har fået et meget bedre indtryk af landet, end sidste gang vi var her. Sidste gang, vi var på Bahamas, var i april på Bimini. Bimini er forfærdelig… der er skrald over det hele, og folk er ligeglade med stort set det hele. Men vores tur på Bahamas startede denne gang på en stor ubeboet ø i Abaco-øgruppen. Vi havde lige sejlet igennem revpasset og oplevede det, man glæder sig [...]

2409, 2023

Pølse- og præmieregn til kapsejladsafslutning

By |september 24th, 2023|Categories: Blogindlaeg|Kommentarer lukket til Pølse- og præmieregn til kapsejladsafslutning

Onsdag den 13. september var sidste kapsejlads i eftersommerens dyster på havet udenfor Roskilde og Veddelev. Vi afholder jo fælles kapsejladser med Veddelev-folkene. Vejret var friskt med rigeligt med vind, så alle fik skumsprøjt og konkurrence som håbet. Der blev indkøbt 120 pølser og de blev alle fortæret af de sultne besætninger, hjemvendt efter aftenens kamp mod elementerne og hinanden. Så vi kan regne ud, at der må have været omkring 55 sømænd- og kvinder til stede ved præmieoverrækkelsen og måltidet. [...]

1406, 2023

Rejsebrev fra Asger Bønding på langfart

By |juni 14th, 2023|Categories: Blogindlaeg|Kommentarer lukket til Rejsebrev fra Asger Bønding på langfart

Dominikanske republik Da vi sejlede ind i Samana bugten på den Dominikanske Republik, fik vi noget af et syn. Vi havde hørt, at pukkelhvalerne skulle kælve i denne præcise bugt og i denne præcise måned, vi var der i. Det var lige blevet lyst, og vi var på vej ind, da vi ser et blåst et par hundrede meter væk, så kom det nærmere. Det var til sidst 70 meter fra os og hvalerne lå bare og svømmede med os ind. [...]

1801, 2023

Rejsebrev fra Asger Krogh Bønding 12 år

By |januar 18th, 2023|Categories: Blogindlaeg|Kommentarer lukket til Rejsebrev fra Asger Krogh Bønding 12 år

Vores juniormedlem af sejlklubben er på langfart med familien. Rejsebrevet her er fra La Gomera - de Kanariske Øer. Siden er familien nået over Atlanten i deres båd A/S Aquila. Vi er flee der følger deres færd på Facebook. Tak til Asger for hans beretning der følger her:   La Gomera La Gomera er en ø, som ligger i øgruppen de kanariske øer ud for Marokko. La Gomera er en af de mindst turistede øer i gruppen, og derfor valgte vi [...]

311, 2022

Matias – sejlklubbens nye håb

By |november 3rd, 2022|Categories: Blogindlaeg|Kommentarer lukket til Matias – sejlklubbens nye håb

Sejlsporten ligger praktisk talt i generne hos Matias Rossing, 18 år, og en af de unge sejlere, som Roskilde Sejlklub har fostret og nu venter sig meget af. Men det startede lang tid før, for Matias’ tipoldefar vandt i 1895 klubmesterskabet nede i Nysted Sejlklub, og han ville sikkert være godt tilfreds med, at saltvandet stadig ruller i blodårerne og konkurrencementaliteten lever videre i slægten. Både Matias’ mor og far kommer fra sejlsportsfamilier, og de fandt hinanden til et Sydfjordsstævne, dem, [...]

3008, 2022

12 år for Roskilde Havn – Vores havnefoged, Sven Hvid, ser tilbage og frem

By |august 30th, 2022|Categories: Blogindlaeg|Kommentarer lukket til 12 år for Roskilde Havn – Vores havnefoged, Sven Hvid, ser tilbage og frem

Når vores populære havnefoged, med det gode navn Sven, træder tilbage fra posten den 1. oktober, ser han tilbage på 12 spændende år og på en interessant karriere i det hele taget, som ikke ligefrem pegede på havnefogedjobbet. Så hvis du vil læse denne artikel for at kunne forberede dig til at søge jobbet, når det ad åre bliver ledigt igen, så vær beredt på, at det kan kræve visse omveje. Sådan bliver du Havnefoged Sven blev født for 68 år [...]

2706, 2022

Med sø-pedaler til Tour de France

By |juni 27th, 2022|Categories: Blogindlaeg|Kommentarer lukket til Med sø-pedaler til Tour de France

Du har, som medlem af klubben, mulighed for at motionere i vores smukke Fjordland og opleve det dejlige landskab kystnært. Vi fik fondsmidler fra Friluftsrådet til at støtte fortsættelsen med at ro på fjorden for især seniorer, der ikke føler sig sikre ved at ”skrue” sig ned i den snævre, livlige havkajak.   I pedalkajakken motionerer du benene og skåner ryg og arme. Vi ror ud sammen i godt vejr med svømmevest (vi kan svømme) og hjælper hinanden med at søsætte [...]

2104, 2022

Klubbens nye æresmedlem Preben Rasmussen

By |april 21st, 2022|Categories: Blogindlaeg|Kommentarer lukket til Klubbens nye æresmedlem Preben Rasmussen

En rigtig søulk og sejlklubbens mand Om klubbens nye æresmedlem Preben Rasmussen Artiklen nedenfor er skrevet for et par måneder siden i forbindelse med at Preben Rasmussen særdeles velfortjent blev udnævnt til æresmedlem af Roskilde Sejlklub. Det er med sorg at klubben nu erfarer, at Preben afgik ved døden i går, torsdag den 26. maj. Preben oplevede heldigvis at blive udnævnt til æresmedlem, selvom han på det tidspunkt var meget alvorligt syg. Hans reaktion var, som det fremgår af artiklen om [...]

703, 2022

Dengang sejlere var unge og træbåde gamle

By |marts 7th, 2022|Categories: Blogindlaeg|Kommentarer lukket til Dengang sejlere var unge og træbåde gamle

Af Jan Ebert, der i år kan fejre 60 års jubilæum i RS En brugt piratjolle til fire månedslønninger I foråret 1962 – og det er jo 60 år siden – købte jeg en ældre Piratjolle af en ansat på Skt. Hans, der havde jollen liggende i hospitalets lille havn. Han blev meget fornærmet over, at jeg ikke ville give 1.500 kr., men kun de 1.200 kr. der var mit bud. Som journalistelev på Roskilde Tidende fik jeg 330 kr. om [...]

Arkiv

Her kan du hente printvenlige numre af Kompasset